Star Wars Bölüm 7 Güç Uyanıyor: Filme Genel Bakış ve İlk 6 Film Karşılaştırma


Star Wars Episode IV'u geçen yaz izlemiş ve açıkçası çok da beğenememiştim. Bu yüzden seriye devam etmemiştim. Ancak geçenlerde karışık olarak da olsa ilk altı filmin hepsini izleme fırsatı buldum. Başta beğenmediğim hatta zar zor izlediğim film beni öyle içine aldı ki 7. bölümü sabırsızlıkla bekler oldum. Dün akşam da sonunda izledim. Dilerseniz filmi çok ayrıntıya girmeden değerlendirelim. Yazının devamında oldukça fazla spoiler verdim, hatta neredeyse filmi anlatmış kadar oldum. Spoiler verdiğim kısımları "--Spoiler--" etiketiyle belirttim ancak yine de risk almak istemiyor olabilirsiniz. Lütfen filme gitmediyseniz hemen kaçın!




--SPOILER--
Rey isimli hurdacı bir genç kız, FN 2187 isimli bir Stromtroper, Han Solo ve tabi ki yardımcı pilotu Chewbecca birlikte Luke Skywalker'ı arıyorlar. Kötü taraf "İlk Düzen" (First Order) ismiyle yeniden doğmuş. Başlarında ulu önderleri (supreme leader) Snoke olmak üzere, Kylo Ren ve General Hux birlikte Cumhuriyet'i yıkmak ve son Jedi Luke Skywalker'ın yerini tespit etmek istiyorlar.

Snoke'tan bahsedelim. Snoke'la bu filmde ilk defa karşılaşıyoruz. Kim olduğu hakkında kesin bir bilgi yok. İlk Düzen'in (First Order) ulu önderi (supreme leader) olarak karşımıza çıkıyor. Onun kendine özgü bir kemik ve yüz yapısı var. Dev boyutlarda bir yaratık.

Jakku'ya İlk Düzen birlikleri ve Kylo Ren gelir. Onlar da haritanın kayıp parçasını aramaktadırlar. Lor San Tekka, Luke Skywalker'ın bulunduğu yeri gösteren haritanın bir parçasını pilot Poe Dameron'a verir. Poe güvende olması için BB-8'in içine saklar.

FN-2187, İlk Düzen için çalışan bir Stormtrooper'dır. Gittikleri gezegen Jakku'da ölen bir başka Stormtrooper'ın kanı kaskına bulaşır. Ve öldürdükleri onca insanı gördükten sonra sorgulamaya başlar. İlk Düzen'in klonlar yerine devşirmeleri kullanmaya başlanması da dikkat çekici bir ayrıntı. Finn de bunun en iyi örneği. İçte başlayan sorgulama ve isyan... Rehin alınmış Poe Dameron ile birlikte kaçarlar ve macera başlar. Poe, FN-2187'ye Finn ismini verir. Jakku'ya BB-8'i bulmak için geldiklerinde Poe'nun öldüğünü sanır. Ve ardından gezegeni dolaşırken BB-8 ve Rey'i görür. Rey, Jakku'lu bir hurdacıdır ve ailesi İlk Düzen tarafından çocukken götürülmüştür. Rey'i ve BB-8'i etkilemek için Diriliş'ten olduğunu söyler. 

Rey ve Finn İlk Düzen birliklerinin de BB-8'i araması ve bunun için Jakku'ya dönmeleri sebebiyle şans eseri Milenyum Şahini'ne binerler ve yolda Han Solo onları yakalar. Han Solo ve Chewbecca'yla macera devam eder.

Rey, Anakin Skywalker (Darth Vader)'ın memleketi olan Tatooine gibi çöl olan Jakku isimli bir gezegende tek başına yaşıyor. Hurdacılık yapıyor. Ancak Rey bugüne kadar hiçbir filmde rastlamadığımız kadar fazla güce sahip. Eğitimsiz olmasına rahmen rehin alındığı bir sahnede Stormtrooperlardan birinin zihnini kontrol edebiliyor. (Anakin ve Luke'la şu an için karşılaştıramıyorum ama daha önce eğitimsiz zihin kontrol örneği görmemiştim. Aynı zamanda Luke'un saber'ı Rey'i çağırdı ve Rey kılıca dokunduğu anda geleceğe dair görüntüler gördü.)

Filmin sonunda Rey'in Luke Skywalker'a ışın kılıcını getirdiği sahnede Luke Skywalker'ın açıkça İsa'ya benzetildiğini görebilirsiniz. Anlaşılan Luke, Rey'i eğitmeye başlayacak.

Kylo Ren'e gelince...
Kylo Ren, Han Solo ve Leia'nın oğludur. Snoke kafasına girmiş ve Luke Skywalker tarafından bir Jedi olarak eğitilirken bir anda karanlık tarafa geçmiştir. Solo ve Leia durumu kabullenememiş, Solo ödül avcılığına dönmüş, Prenses Leia da Direniş için generallik yapmaya başlamıştır. Kylo Ren'in Darth Vader'a oranla çok daha zayıf olduğunu düşünüyorum. Filmde de sıklıklıkla dile getirildiği gibi içinde hala iyilik var ve güçsüz bir karakter. Asla Darth Vader kadar güçlü olamamaktan korkuyor. Ve kaskını alışık olmadığımız bir sıklıkta çıkarıyor :) Her şeyden önemlisi babası Han Solo'yu öldürüyor. -Maalesef önceden spoiler yediğim için şaşırmadım filmde :(- Finn ve Rey'le de birer dövüş sahnesi bulunuyor. General Hux'la aralarında bir çekişme var. İlk Düzen güneş ışınlarını kullanan ve birden fazla gezegeni patlatabilecek büyüklükte bir silah yapmış ve boyutu Death Star'dan kat ve kat büyük. İlk Düzen silahı kullanıyor ve Cumhuriyet yeniden yıkılıyor. (Diriliş üssünü yok edemeden etkisiz hale getiriliyor.) General Hux ve Stormtrooperlar arasında geçen sahnelerden açıkça karakterde Hitler esintilerini görebilirsiniz.
--SPOILER--

Filme ve karakterleri genel bir göz gezdirdikten sonra filme olan ilgiden biraz yakınmak istiyorum deyim yerindeyse. En son çekilen 3. bölümün ardından 10, ilk çekilen 4. bölümün üstünden de 38 yıl geçmesi sebebiyle olmalı bir anda filmin gelişi tüm ekonomiyi canlandırdı diyebilirim. Sanki tüm firmalar bunu bekliyormuşçasına; otomobil, diş macunu ve diş fırçaları, makarnalar hatta ve hatta portakallar bile Star Wars'u reklam malzemesi yaptı. Filmin vizyona girmesiyle, çocukken izlemiş olup şimdilerde 40'lı 50'li yaşlarda olanlardan tutun, yeni yeni izlemiş olsa da kendini bir anda hikayenin içinde bulan 10 yaşındaki küçüklere kadar her yaştan insanla salonlar dolup taştı şu birkaç gün içinde. Ben de birkaç son dakika girişimimde bilet bulamamış olmakla birlikte sonunda dün akşam, vizyona girişinden 3 gün sonra, önceden bileti internetten alarak fena sayılmayan bir yer bulabildim. Ama söylemeden edemeyeceğim, filmden önce Instagram'da bir hesap tarafından takip edildim ve takip eden kişinin ismi ve bio'su aşırı spoiler içeriyordu :( Yani filme girmeden en şok edici ayrıntıyı biliyordum maalesef. 

Filmi izleyenler arasında Sith Lordu pelerini ve ışın kılıcıyla genç bir çocuk vardı. Bizim Sith Lordu ve arkadaşları, bir de üstüne yanlış yere oturmuş ve yanındaki adamdan azar yedikten sonra yerlerinin benim bulunduğum sırada olduğunu fark ettiler. Genç çocuk, kostümü ve ışın kılıcıyla önüne bakarak, ciddi bir biçimde havalı havalı yerini bulup oturdu. (Adeta Imperial March eksik) Şu birinin öldüğü malum sahnede çocuk adeta yerinden hoplayarak "Ah... Adeta içimden bir parça koptu." dedi. Karanlık tarafın haşin çocuğunu bile üzdü eski dostumuzun ölümü... 

Film hakkında kişisel fikirlerimden bahsedeyim biraz da. Hazır benim bilgiler tazeyken hafif hafif karşılaştıralım isterseniz. Öncelikle görsel efektler ve savaş sahneleri ayarında olmuş. Star Wars efsanesiyle 2015 teknolojisi birleşmiş tabi ki ortaya harika bir şey çıkmış! Bu arada BB-8'e bayıldım! Dünyanın en tatlı şeyi galiba. Disney'in çekmesi sebebiyle midir nedir bana oldukça Wall-E'yi hatırlattı. Ayrıca okuduğuma göre yeni filmde George Lucas'ın fikirleri kullanılmamış. George Lucas buna biraz içerlemiş olsa da ben her şeye rağmen filmin oldukça iyi olduğu kanaatindeyim. Teşekkürler Disney, teşekkürler JJ. Abrams!

Bölüm I ve II'nin, bilmiyorum siz de katılır mısınız, bilgisayar oyununa benzediğini düşünüyorum. Bölüm III, VI -ve artık Bölüm VII- benim favori filmlerim. Bölüm III'ün sonuna TV'de rastlamış, ardından Bölüm IV'ü tekrar izleyerek filmi çözdüğümü düşünmüştüm ilk başta. Ancak sonradan küçük ayrıntıları da öğrendikçe kendimi hikayenin içinde buldum. Abarttıkları kadar varmış. C-3PO'nun Anakin tarafından yapıldığı gibi küçük ayrıntılar ya da Padme ve Anakin'in büyük aşkı olsun ilk 6 film beni iki günde Star Wars sevdalısı yaptı. Tabi ki gidip de tişört almadım hemen. İstedim, yalan yok... Çok zorlandım ama almadım...


Dikkatimi çeken ve gerek tarih gerek mitolojiyle bağlantı kurduğum bazı noktaları paylaşmak istiyorum.  Genel olarak Jedi tarihini şövalyelere ya da yeniçerilere benzetebiliriz. Jedi'ların evlenmeleri yasak. Buna rağmen Anakin Skywalker, Padme Amidala'yla (Naboo kraliçesi ve ardından senatör) gizli gizli evlenip ondan çocuk bekliyor. Ben Jedilardan insanüstü davranışlar beklendiğini düşünüyorum. Aynısı yeniçeriler için de geçerli. Nefret, hırs, acı hatta aşk gibi duyguları duymamaları isteniyor. Anakin Skywalker'ı da Darth Vader yapanın insan oluşu olduğunu düşünüyorum.  Bölüm II'de Anakin'in annesi kaçırılıp vahşice işkenceler görüyor. Anakin annesini kurtarmaya geldiğinde annesi kollarında ölüyor. Anakin de onu bu hale getirenleri teker teker öldürüyor. Zaten Bölüm III'te de karanlık tarafa rüyasında Padme'nin öleceğini görmesi sebebiyle Palpatine'den (Darth Sidious) Sithlerin ölümü engelleyebileceklerini öğrenmesi sebebiyle geçiyor. Anakin aynı zamanda insani hırslara sahip biri. Ustası Obi Wan Kenobi'nin onu kıskandığını, bu yüzden ilerlemesini istemedeğini, yolunu tıkadığını düşünüyor. Kısacası ben Darth Vader'a yani Anakin Skywalker'a hep sempatiyle bakmışımdır. Bana doğal gelen de bu. Sithlerin bu yüzden her şeye rağmen daha çok insan olduğunu düşünüyorum.

Jedilarla ilgili olan sevdiğim bir ayrıntı ise hep düşük kesimlerden gelmeleri. Tabi diğer Jediları bilmesem de bu Anakin, Luke ve son olarak Rey için böyle oldu. Anakin'in Tatooine'de annesiyle birlikte yaşayan bir köleyken bir anda Qui-Gon tarafından keşfedilmesi, Luke'un yine aynı gezegende amcasıyla birlikte yaşayan bir çiftçiyken Jedi oluşu olsun bana hep umut verici geliyor.

--SPOILER--
Son olarak en sevdiğim karakterlerden biri de Han Solo tabi ki... Solo sarkastik yorumlarıyla, güçle dalga geçmesiyle ama her şeye rağmen kalbinin iyiliğiyle çok sevdiğim bir karakter. Yukarda anlattığım malum olay beni de üzdü. Ama ölüş biçiminin oldukça komik olduğunu düşünüyorum. Han Solo'ya daha klas bir ölüm yakışırdı bence. Siz de izleyince hak vereceksiniz...
--SPOILER--

Elimden geldiğince yeni filmi öncekilerle karşılaştırarak anlatmaya çalıştım. Umarım siz de bana hak vermişsinizdir. Yazıyı Disney'in ve J.J. Abrams'ın yaptıkları işin hakkını verdiklerini söyleyerek bitireyim. Hepinize izlemenizi tavsiye ederim. Ha bu arada şimdi baktım IMDB puanı 8.8 şimdilik. Düşeceğini de sanmıyorum. Hepinize bol kültürlü günler!

Hiç yorum yok:

Blogger tarafından desteklenmektedir.